|
SLIEDRECHT – Ambtelijk toezicht is niet meer van deze tijd. Het ambt moet vervangen worden door dienen. De prediker is als hoorder onder de hoorders. Er heerst een geest van aanpassing. Het ambt van ouderling is niet meer van deze tijd. Ambtelijk toezicht staat ter discussie. Prof. dr. A. Baars, hoogleraar ambtelijke vakken aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, sprak zaterdag op een ambtsdragersvergadering binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken te Sliedrecht over het thema ”Ambtelijk toezicht”. Een onderwerp dat niet onomstreden is, betoogde hij. Over het ambt is tijdens de Reformatie heel wat te doen geweest. „Toen stond de ouderling in aanzien. Dat zijn we aan het vergeten”, aldus prof. Baars.
2e citaat: Volgens prof. Baars zijn we de ontmaskering van de dwaalleer aan het kwijtraken. „Is de vorst der duisternis niet bezig om ons af te brengen van de dure plicht waakzaam te zijn?” Volgens hem is er vandaag de dag sprake van een langzame uitholling van het zondebesef en een verschuiving in de toe-eigening van het heil. „Is het allemaal niet wat makkelijker geworden?”
Klik op de Klik hier link ter inzage RD-artikel
Commentaar Dat het korps tegenwoordige ouderlingen de ontmaskering van de dwaalleer totaal kwijt zijn, is niet nieuw. Dat zijn ze niet aan het kwijtraken, zoals prof. Baars stelt, de gave des onderscheids is al lange tijd totaal verdwenen, op een zeldzame uitzondering na. De klaagzang van prof, Baars over het aanzien van ouderlingen is de schuld van de kerken zelf. Ik ben in talloze gemeenten lid geweest, maar ouderlingen die God vrezen en hun roeping tot het ambt konden verklaren bij God vandaan, ben ik zelden tegengekomen. In de huidige kerken zijn er meer onbekeerde ouderlingen als dat er kerkeraadsbanken zijn. Het grote gros ambtsdragers weet nergens van, laat staan dat dezulken een preek kunnen beoordelen op grond van de Schrift. Ja, wie is tot deze dingen bekwaam? Maar God geeft bekwaamheid aan zijn geroepen knechten, ook aan geroepen (leer)ouderlingen, als dat niet zo is, hef je kerk dan maar gauw op. Maar daar ontbreekt het juist aan. Het ambt van ouderling is een baantje geworden en ALLE huidige predikanten maken zich schuldig aan het inzegenen van onbekeerde ouderlingen/diakenen. Dus het zijn de kerkenraden zelf die de oordelen over zich ingeroepen hebben. Onbekeerde ouderlingen inzegenen is God tarten, God en Zijn dienst bespottelijk maken en anders niets. Gods Woord geeft de toetssteen aan, waaraan ouderlingen moeten voldoen, met name in 1 Timotheus 3. Dat de kerk feilbaar is, wil niet zeggen dat kerkelijke democratie (meeste stemmen gelden) bijbels legitiem is. De bijbelse toetssteen voor het verkiezen van ambtsdragers wordt met voeten getreden door de onbijbelse kerkelijke democratie. Weg met al die klaagzangen over het tanende gezag van de ambten, dat is eigen schuld. Jullie -predikanten- hebben de oordelen zelf ingeroepen en maar klagen. God zal het zien en zoeken en dat oordeel is allang van kracht. Als onbekeerde ouderlingen worden ingezegend, roept men het oordeel des duivels in. Dat geldt ook als nieuwelingen in de genade worden ingezegend. Paulus zegt door de Heilige Geest in 1 Timotheus 3:6: "Geen nieuweling [in de genade], opdat hij niet opgeblazen worde, en in het oordeel des duivels valle." In het ""gunstigste"" geval zijn ouderlingen nieuwelingen in de genade, terwijl juist die rijp zijn om in een oordeel des duivels te vallen. Gods Woord verbiedt dat dezulken ouderling zijn. Dat geldt ook voor nieuwelingen in de genade t.a.v. het ambt aller gelovigen. Die mogen niet leren, evenals vrouwen niet mogen leren. Voor de discipelen gold (Luk. 22:32): "Als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk [DAN] uw broeders", niet eerder. Het gros kerkenraden is doorgaans nog onbekeerder dan de kerkklok. Een kerkklok brengt nog een zuiver geluid voort, maar 99% van de tegenwoordige ambtsdragers weet ten aanzien van de waarachtige bekering en de leer der Schrift nergens van. Zelfs als je wettig bezwaar maakt tegen een te verkiezen ouderling, ten aanzien van zijn onbekeerlijkheid en het ontbreken van een roeping, wordt die man gewoon ingezegend, alsof er geen God bestaat. Ook in zogenaamde rechtzinnige kerken. Ds. F. Mallan klaagde een keer dat hij bijna geen bekeerde ouderlingen meer had in zijn gemeenten. Ik zei: "Dat is uw eigen schuld! Eigen wegen, eigen kerken, eigen dominees, eigen leerringen, eigengemaakte tuchtregels zijn de baarmoeders van de dwalingen en onbekeerlijkheid." Tuchtloze kerken worden door God bezocht met een kracht der dwaling. Welke kerk gaat hier vrijuit? Geen enkele, want de dominees willen 'de macht houden'. Ik heb het verschillende keren meegemaakt dat er mannen waren in een gemeente die door recht verlost waren en verzegeld, maar dezulken komen voor het ambt niet in aanmerking, omdat men bang is dat ze gaan getuigen tegen alles wat Christus niet is. God zal vreselijk wraak houden over dit soort kerkpolitieke corruptie. Ik roep God tot Getuige omtrent de kerkelijke corruptie jegens de ambten. Toen de HHK werd opgericht stonden de kandidaat-ouderlingen in rijen van tien om bevestigd te worden. Ds. Heemskerk heeft gezegd dat "we met het vervullen van de ambten geen problemen hebben gehad." En maar kerkje spelen en God maar tarten in Zijn aangezicht met al dat optochtelijke onbekeerde spul. De stinkende vruchten zijn dan ook wel duidelijk openbaar gekomen. En al die dominees maar vromelijk inzegenen waar God niet vanaf weet. Dominees, uw bloed zal bevriezen vanwege Gods gramschap als het inzegenen van onbekeerde ouderlingen geen vreselijke schuld gaat worden voor God. Ik heb persoonlijk een roeping ontvangen om deze godtergende zonde aan de kaak te stellen, maar men wil niet horen. Je kunt het liefelijk zeggen, of scherp zeggen, men weigert om voor het gezag van de Schrift te buigen. Dan zal God gaan breken! De kerken zijn Schriftkritische bolwerken geworden, met name ten aanzien van de ambten. God zal de huidige kerken TOTAAL omkeren en de huurlingen ontmaskeren. Ouderlingen die hun bekering en roeping niet kunnen vertellen, mogen niet in het ambt. Gods Woord verbiedt zelfs nieuwelingen in de genade om het ambt te bekleden. Dezulken mogen niet eens op tweetal staan. Maar de kerkenraden lappen Gods voorschriften massaal aan hun laars. En dan vindt men het vreemd dat ouderlingen TOTAAL geen gezag meer hebben. Nee, hoe kan de blinde, de blinde leiden? Dat gaat allemaal de gracht in. God komt ten gerichte. Onbekeerde ouderlingen zijn een vloek voor de Kerk. Dat geldt vanzelf ook voor onbekeerde diakenen en predikanten. Het oordeel is begonnen bij het huis Gods. God is in Zijn eer gekrenkt en Zijn verbondswraak is niet meer af te wenden, al stonden Mozes en Elia voor Zijn aangezicht. Er is door sommige predikanten gezegd dat zij hoopten dat God de komst van de PKN zou verhinderen. Die spinnenkoppenhoop was allemaal eigenbelang. Ik heb gezegd: "Het moet doorgaan, want Gods oordeel is vastbesloten." Al deze dingen zijn al zoveel keren aan de orde gesteld, maar men weigert de tucht aan te nemen. De kerken zijn kerkpolitieke broeinesten geworden, waarin de onderlinge haat en afgunst geen grenzen meer kent. Of men hangt aan elkaar van ziekelijk sentiment. Uitzonderingen daargelaten. In de buitenlandse denominaties is het niet beter gesteld. Overal kom je dezelfde dode orthodoxie tegen; dode rechtzinnigheid en maar dansen om het gouden kalf van de diaconie. Kerken van goud rijzen als paddestoelen de grond uit en Gods ware volk weet niet waar ze kerken moet. Dominees die vroeger het oordeel uitspraken over catechisatiemeisjes en belijdende vrouwen met korte/lange broeken, kort haar, televisie, enz. leven nu zelf als antinomianen. Ik ga met mijn rug tegen de muur staan, maar als de eer van Christus vertrapt wordt, kan ik niet zwijgen. Ds. W. Pieters die de Wet tot zijn leefregel aangrijpt (gecondoleerd!), had er geen problemen mee dat vrouwelijke belijdeniscatechisanten met een lange broek op catechisatie zaten (Springford). In diezelfde gemeente liggen de bannen ten hemel opgestapeld en er is geen ambtsdrager meer te vinden die God vreest. Allemaal kerkje spelen, elkaar kietelen met dodelijk sentiment: "Geloof jij het van mij dan geloof ik het van jouw." En maar vrome preekjes houden, alsof er geen God bestaat. Afgelopen zondag werd er vanaf de pulpit gezegd: "Het Avondmaal is voor Gods volk", maar zonder enige separatie, dus gaat iedereen aan. Maar de Heere zal al dat kerkpolitieke tuchtloze gesjoemel zwaar bezoeken en dan maakt God geen onderscheid tussen bekeerd en onbekeerd. De leidsels gaan erop -net zoals ten tijde van Eli- en de enkeling (de ware Samuëls) wordt eruit gehaald, omdat God Zijn Gemeente vergaderd van de vier windstreken der aarde tot de voleinding der wereld. En die Gemeente, die één Heilige, Algemene Christelijke Kerk zal door de poorten der hel niet overweldigd worden, want de levende leden ervan staan gegraveerd in de beide handpalmen van Christus. Ik heb dit artikel in een zucht geschreven. Het zal wel niet zo vloeiend lopen. Maakt niks, wat ik geschreven heb, heb ik geschreven. Het is de waarheid en God zal Zijn waarheid nimmer krenken, maar eeuwig Zijn verbond gedenken, maar niet dankzij glimlachende ouderlingen en predikanten die er ook nog op gerekend hebben. Vergeet het maar. God is tussen de stukken doorgegaan, terwijl Abraham lag te slapen. De wijzen slapen met de dwazen, maar de Bruidegom komt, gaat uit Hem tegemoet! "En die gereed waren, gingen met Hem in tot de Bruiloft, en de deur werd gesloten."
En nog is er plaats!
GPPB.
|
|