|
"Slechts enkelen wéten dat ze gered zijn" RefDag: 30-12-2009 10:26 | Van een medewerker
Klik op de Klik hier link ter inzage van gehele RD-artikel
Baan: "Sommige mensen denken dat ze gered zijn. De meesten hopen dat ze gered zijn. Slechts enkelen weten dat ze gered zijn." Zo begon evangelist Arjan Baan dinsdag zijn lezing over geloofszekerheid en -onzekerheid op een jongerenconferentie van Heart Cry in het Zeeuwse Arnemuiden. De conferentie die maandag begon en tot en met vandaag duurde, werd bezocht door ongeveer 120 jongeren. Maandag sprak Baan over de noodzaak van wedergeboorte en bekering. „Er is vanuit de mens geen weg terug naar God. Hij heeft de kloof tussen ons en Hem overbrugd door het kruis en de opstanding van Zijn Zoon. Het is Gods welmenend aanbod van genade, waarin Hij ons oproept tot geloof en bekering." Dinsdag ging de evangelist daar verder op door. „Wedergeboren worden gaat niet zonder strijd", zei hij. „Hoe kun je zeker weten een kind van God te zijn?" De zekerheid van het geloof is volgens hem niet gebaseerd op ons gevoel, maar gestoeld op de feiten van kruis en opstanding. „De zekerheid van het geloof is een vastklampen aan Gods beloften."
GPPB.: Van een "vastklampen aan Gods beloften", kan pas sprake zijn als de beloften persoonlijk zijn toegepast. HeartCry-Abt Baan proclameert een vasthouden aan Gods beloften door de oude, arminiaanse mens met een verondersteld geloof, maar alles waar de oude mens zich aan vastklampt, redt hem niet van de hel. Abt Baan stapt met grote mijlslaarzen over de val heen en ook over de toetssteen des geloofs in Galaten 2:19. HeartCry leert een laddergeloof, waarop hartkraaien op en neer klimmen, maar bij Jakob klommen op de ladder engelen op en neder en de Heere stond boven aan de ladder Jakobs.
Baan: Baan gaf als voorbeeld de wagons van een trein die door een locomotief worden getrokken. De locomotief is het feit: God en Zijn Woord. De eerste wagon is dan het geloof: ons vertrouwen op God en Zijn Woord. En de tweede wagon is het gevoel. Baan: „De locomotief kan mét of zonder wagon rijden. Maar het is zinloos te proberen de locomotief door een van de wagons te laten trekken. Als we de juiste volgorde omkeren, kan dat nooit tot geloofszekerheid leiden. Het leidt tot geloofsonzekerheid en twijfel."
GPPB.: De locomotief van stichting HeartCry is niet God en Zijn Woord, maar de doortrapfiets van Arminius.
GdK.: "Twijfel is zonde en blokkeert een stap te doen naar de Heere Jezus", zei Bijbelleraar Ger de Koning. „God geeft leven door middel van onze bekering. Als dat gebeurt, sta je in de gunst van God. Je mag je dan geaccepteerd weten op grond van het werk van Christus."
GPPB.: Dhr. De Koning klimt dus ook als een hartkraai op de ladder Jakob's, (men lezen op deze website de weerleggingen van zijn artikelen "De Christen en de Wet"). Dhr. De Koning meent dat twijfel en zonde de mens blokkeert om een stap naar Christus te doen. Met andere woorden: Christus is een lijdelijke Zaligmaker en de mens is actief. Arminiaanser kan het niet. De Koning meent dat de zaligheid gelegen is in een stap richting de Heere Jezus te doen, maar Christus is niet gekomen om mensen te redden die stappen in Zijn richting doen, maar om totaal verloren schapen te zoeken en te zaligen. Het is Christus die de stappen zet om dode zondaren tot leven te wekken op Zijn spreken. De mens doet hierin niet in mee, want de mens is dood in zonden en misdaden, en al de (geloofs)pogingen van een dood mens zijn bewegingen des doods. HeartCry-leden doen stappen in de goede richting. Ja, dat deed de rijke jongeling ook, maar hij is met al zijn HeartCry-stappen voor eeuwig verloren gegaan.
GdK.: De Koning riep de jongeren op hun twijfel te belijden en de zekerheid van het geloof aan te grijpen. Janneke, een van de conferentiegangers, gaf aan dat die twijfel soms wordt gevoed door een „bepaalde prediking. Alleen al als je op deze conferentie bent geweest, ben je verdacht. Gelukkig mag ik dan terugvallen op het Woord en Gods beloften."
GPPB.: Ja, wie zich arminiaans uitlaat wordt door Gods Woord veroordeeld, ten spijt van de loze en ongenuanceerde opmerkingen van lady Janneke.
Baaijens: Dinsdagmiddag sprak godsdienstleraar Jan Baaijens over de geestelijke strijd. „Het is nodig geestelijk strijd te voeren tegen externe gevaren die ons bedreigen." Internet en games zijn volgens hem een gebied waar de satan heerschappij heeft. „Achter het beeldscherm weet de duivel de occulte wereld zo te verbergen dat je erdoor wordt verleid. De knop van een occult mediacentrum zit aan de buitenkant. Ben je eenmaal binnen dan vind je geen knop om eruit te komen. Er zit namelijk geen knop aan de binnenkant. Je kunt buiten het gezicht van die slang blijven door je toevlucht te nemen tot de vleugels van gebed en geloof. Geloof en gebed geven bescherming." Veel jongeren leven volgens Baaijens met een dubbele identiteit. "Ze lopen keurig mee in het traditionele spoor, maar brengen ook 40 procent van hun vrije tijd door achter het beeldscherm. De helft van de jongeren tot 30 jaar wil alleen blijven – als ze maar internet hebben, zoals uit een enquête bleek." Let erop dat je niet door de geest van de tijd wordt meegevoerd, waarschuwde Baaijens. GPPB.: Baaijens is de gevaarlijkste van de vier hartkraaien, want Baaijens is (was?) directeur van een ketternest, ofwel een rooms klooster. Baaijens heeft zichzelf reeds laten verleiden door Rome en hoe kan de blinde de blinde leiden? Baaijens doet niet anders dan de jeugd bedriegen voor de eeuwigheid, door zogenaamd te waarschuwen voor de geest van de tijd, terwijl de mens reeds gevallen IS voor de verleidende geest des duivels. Nu wil de HHK-paap, alias prior Baaijens, een dam opwerpen tegen de secularisering van de kerkjeugd, wellicht omdat zijn werkgever, de paus, een verzamelaar is van dorre doodsbeenderen. Ook Prior Baaijens stapt met zevenmijlslaarzen over de val heen en leert in navolging van de kuyperiaanse arminiaan, Abt Baan een veronderstelde rechtvaardigmaking.
JK.: Dinsdagavond sprak jongerenwerker John Kamphuis over "Heilig leven voor God ... kan dat?" Woensdag wordt de conferentie afgesloten door Jan Baaijens over de geestelijke strijd en persoonlijke problemen en bevrijding. John Kamphuis sprak over levensheiliging.
GPPB.: De levensheiliging van genoemde Hartkraaien staat op gelijke voet met de levensheiliging van de rijke jongeling en de dwaze maagden, ofwel klimmende hartkraaien op de ladder Jakob's, aangezien HeartCry de levensheiliging van Paulus in Romeinen 7:14 voor zijn bekering plaatsen en als gepasseerd station beschouwen in het leven der genade. Kortom, genoemde arminiaanse hartkkraaien zijn valse verleiders, waartegen Christus, de profeten en de apostelen uitdrukkelijk gewaarschuwd hebben.
|
|